همه چیز در مورد برنج چمپا

برنج به عنوان یکی از غلات محبوب و مغذی امروزی شناخته می‌شود که در سفره ایرانی‌ها بسیار پر طرفدار است. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که برنج تنها متعلق به مناطق شمالی کشور است اما باید بدانید که برنج در مناطق جنوبی نیز کشت می‌شود. برنج چمپا یکی از گونه‌های برنج در مناطق گرمسیر است که مرکز آن به کشور ویتنام برمی‌گردد.

در ایران نیز وجود مناطق آب و هوایی متعدد باعث شده است تا کشاورزان بتوانند گونه‌های مختلف برنج را در کشور تولید کنند. یکی از برنج‌های پرطرفدار مناطق جنوب، برنج چمپا است که در این مقاله به معرفی و ذکر جزئیات آن می‌پردازیم.

برنج چمپا مناطق گرمسیر

مشخصات برنج چمپا

چمپا مانند گونه‌های مختلف برنج در ایران از یک سری مشخصات ظاهری برخوردار است که افراد با شناخت آن می‌توانند برنج اصل را از تقلبی تشخیص و بهترین کیفیت را خریداری کنند. از جمله مشخصات برنج چمپا دانه‌های کوتاه قد بوده که گرد و توپُر است. دارای عطر بسیار عالی است و بعد از پخت می‌توان از طعم بی نظیر آن لذت برد. وجود خواص فراوان موجود در این برنج باعث شده است تا بسیاری از کشاورزان در محیط‌های گرمسیری نسبت به کاشت و تولید آن اقدام نمایند.

این برنج بر اساس ویژگی‌های خاصی که دارد پس از پخت قد نمی‌کشد و در قالب نیم دانه و تمام دانه در بازار وجود دارد. طبع آن گرم بوده و نحوه پختش نسبت به گونه‌های دیگر متفاوت است. در واقع فوت و فن پخت برنج چمپا با سایر برنج‌های دیگر متفاوت است که نیاز به آزمون و خطا دارد. بر اساس ویژگی‌های ظاهری این برنج می‌توان گفت که برای استفاده در مجالس رسمی مناسب نیست.

برنج چمپا مال کجاست؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، منشا این برنج کشور ویتنام است. برنج گونه چمپا از زمان‌های قدیم در کشور چین و جنوب شرقی چین مورد توجه بسیاری از افراد قرار داشت. با افزایش کشت این گونه از برنج و شناخت مردم جهان از کیفیت بی نظیر آن، باعث شد تا بسیاری از کشورهای جهان بر اساس اقلیم هوایی خود اقدام به کاشت آن نمایند. در کشور ایران نیز بسیاری از کشاورزان با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی سعی کرده‌اند تا برنج چمپا را تولید کنند.

یکی از مشخصه‌های اصلی این برنج، عطر فراوان آن است که باعث محبوبیت آن در بین مردم جهان شده است. این برنج در انواع زودرس و دیررس قابل کشت است که بر اساس مناطق آب و هوایی مختلف موجود در کشور کشت و تولید می‌شود.

برنج چمپا جنوب

برنج چمپا جنوب در مناطق جنوب کشور به ویژه خوزستان که دارای آب و هوای گرم است کشت می‌شود. چمپا به دلیل داشتن ویژگی‌های ژنتیکی مخصوص به خود قادر است تا در شرایط آب و هوایی گرم به خوبی رشد نماید. علاوه بر مناطق گرمسیر کشور، استان‌های دیگر ایران نظیر اصفهان، ایلام و خراسان رضوی می‌توانند بر حسب آب و هوای مناطق خود اقدام به کشت برنج چمپا کنند.

گرمای موجود در جنوب کشور و شوری آب آن منطقه باعث می‌شود تا چمپا به عنوان یک گونه مناسب برنج در این مناطق باشد. بذرهای چمپا مختلف است که از مهم‌ترین آن می‌توان به برنج رسمی، سیاه، نازک، خمیده، شاهک، سفید، قصردشتی و غیره اشاره کرد.

برنج چمپا جنوب

فرق برنج چمپا با عنبربو

در مورد فرق برنج چمپا با عنبربو می‌توان گفت که این برنج به دلیل داشتن بوی مناسب و عطر خاص، به برنج عنبربو نیز شهرت دارد. در استان جنوبی ایران یک نوع ماهی معطر به نام عنبر وجود دارد که بسیار خوشمزه و لذیذ است. وجود عطر این ماهی لذیذ باعث شده است تا مردمان جنوب، برنج خوش عطر چمپا را به عنبربو نسبت دهند. واژه عنبر در لغت نامه دهخدا به معنای ماده‌ی خوشبو است که عطر فراوانی دارد.

بسیاری از افراد با دیدن چمپا تصور می‌کنند که این برنج برای پخت و پز مناسب نیست اما زمانی که معطر بودن آن را استشمام می‌کنند، در مورد انتخاب این برنج اطمینان حاصل می‌نمایند. خواص و مزایای موجود در این برنج باعث شده است تا امروزه بسیاری از خانواده‌های ایرانی در هر کجای کشور که هستند برنج چمپا را انتخاب کنند.

خواص و مزایای برنج چمپا

علاوه بر داشتن عطر فوق العاده دلبرانه، اگر در مورد مزایای برنج  چمپا بیشتر بدانید، قطعا آن را وارد برنامه غذایی خود خواهید کرد. این برنج به عنوان یک غلات پرطرفدار در رژیم غذایی ایرانی‌هاست که بسیار محبوب است. برنج گونه چمپا از مزایای زیادی برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسیار سبک بوده و هضم آن برای کسانی که مشکلات گوارش دارند آسان است.
  • به دلیل داشتن خاصیت فراوان، باعث کاهش فشار خون و چربی خون خواهد شد.
  • برای کسانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند مناسب است.
  • برنج چمپا با داشتن ویتامین‌های ضروری گروه B و E برای کودکان مناسب است.
  • نسبت به برنج‌های معروف شمال کشور نیاز به آب کمتری برای کشت دارد.
  • مقاومت چمپا در محیط‌های مختلف آب و هوایی بالاست و به همین دلیل به صورت ارگانیک تولید می‌شود و از کود و سموم شیمیایی در هنگام کشت آن استفاده نمی‌شود.
  • قیمت آن نسبت به سایر برنج‌های موجود در کشور ارزان‌تر است.
  • برای افرادی که از بیماری قند خون رنج می‌برند مناسب است چرا که باعث افزایش مقاومت نسبت به انسولین خواهد شد.

طرز پخت برنج چمپا

حالا که در مورد فواید و مزایای برنج چمپا اطلاعات خود را افزایش داده‌اید بهتر است در مورد طرز پخت برنج چمپا نیز بیشتر بدانید. برای این که بتوانید از عطر و طعم واقعی این برنج استفاده کنید بهتر است چند ساعت قبل از پخت، چمپا را درون آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود تا برنج در زمان پخت در وضعیت مطلوب‌تری قرار بگیرد. پس از گذشت چند ساعت برنج را درون آب جوش قرار داده تا مراحل پخت آن تکمیل شود. در حین جوش خوردن مقداری آب و روغن به آن اضافه کنید.

یکی از نکات کلیدی در روش پخت برنج چمپا زمان آبکشی آن است که باید نسبت به سایر برنج‌های موجود در بازار زودتر آبکشی کنید. اضافه کردن ادویه‌های مختلف در هنگام پخت برنج چمپا باعث می‌شود تا عطر و طعم آن دوچندان شود. برای حفظ ارزش غذایی و عطر چمپا بهتر است آن را به صورت کته تهیه کنید تا ویتامین‌های موجود در آن حفظ شوند.

بهتر است در زمان دم کشیدن برنج، مقداری آب به آن اضافه کنید تا برنج در حرارت ملایم دمای گاز به خوبی آماده شود. فوت و فن پخت این نوع برنج نشان می‌دهد که نسبت به سایر گونه‌های برنج موجود در بازار متفاوت است و می‌تواند برای مصارف شخصی مورد استفاده خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد. اما به دلیل این که قد زیادی نمی‌کشد، برای تالارها و مراسمات رسمی مناسب و مورد پسند نیست.

طرز پخت برنج چمپا

بیشتر بخوانید: انواع دستور پخت برنج ایرانی

فواید مصرف برنج چمپا از نگاه طب سنتی

با توجه به این که این برنج در کشور ایران به صورت کاملا ارگانیک کشت و تولید می‌شود دارای ارزش غذایی فراوان است. طبع گرم آن برای کسانی که دارای بیماری‌های مختلف گوارشی هستند بسیار مناسب است. طب سنتی با تعادل مزاج سعی می‌نماید تا بیماری‌های گوارشی را درمان نماید.

بیشتر ایرانی‌ها به دلیل داشتن مزاج سرد دچار مشکلات گوارشی نظیر یبوست می‌شوند. استفاده از برنج چمپا از نفخ جلوگیری کرده و به دلیل این که سرشار از فیبر است باعث درمان تنبلی روده و بیماری یبوست خواهد شد. هضم این برنج بسیار آسان است و بهتر است آن را به صورت کته در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خرید برنج چمپا

برای این که بتوانید برنج مورد نیاز خود را به صورت ارگانیک و با کیفیت درجه یک خریداری کنید بهتر است یک فروشگاه معتبر در این زمینه را انتخاب کنید. انتخاب یک فروشگاه معتبر که دارای تجربه فراوان در زمینه فروش انواع گونه‌های برنج باشد، باعث می‌شود تا بتوانید ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه‌های خود به بهترین محصولات دسترسی پیدا کنید.

یکی از نکات کلیدی در زمان خرید برنج چمپا، خرید به صورت مستقیم از تولید کننده و بدون واسطه است که باعث می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند خرید خود را با قیمت واقعی انجام دهند. حال که با کیفیت این برنج مرغوب آشنا شده‌اید بهتر است آن را در رژیم غذایی خانواده خود قرار دهید تا سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

قابل به ذکر است که برنج چمپا در فروشگاه اینترنتی برنجک موجود نیست و برای تهیه این محصول، می‌توانید از سایر مراکز معتبر خرید کنید.

منبع: کاویش فود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *